GUPTA LEAKS: WHAT ANN7 WOULD HAVE BEEN

Tuesday, December 13, 2016

ANN7 on DStv called 'a bunch of wankers' for not showing the SABC inquiry; Sindy Mabe disses viewer: 'You obviously don't care about the price of milk'.



In yet another jaw-dropping on-air faux pas a viewer called ANN7 (DStv 405) "a bunch of wankers" for the failure of the Guptas' TV news channel to show the ongoing SABC inquiry.

In yet another bisarre ANN7 on-air incident, a viewer, Michael from George, called in on Monday and slammed the TV news channel from Infinity Media, carried on MultiChoice's DStv satellite pay-TV platform, as "a bunch of wankers" for not showing the SABC inquiry.

SABC News (DStv 404) and eNCA (DStv 403) both broadcast the shocking and revealing testimony from a litany of witnesses about the allegations of corruption, fraud and the collapse of governance at the South African public broadcaster on Monday, while ANN7 had a panel discussion about the price of milk.

"Why don’t you broadcast that parliamentary thing on the SABC?" asked Michael.

The stunned Sindy Mabe, formerly on-air at the SABC and e.tv and who recently jumped to ANN7, told the viewer "you obviously missed it Michael, but what is your real question?"

"No, it is on now! It is on now!" said Michael. "We also have programming, Michael," blurted Sindy Mabe.

"You’re just biased aren't you? You're such a bunch of wankers, you know that? The SABC – " and then he was abruptly cut off.

Sindy Mabe deadpanned: "Michael, you obviously don't care what the price of milk is".


Corruption: SABC destroyed from within
On Monday in parliament, witnesses slammed and implicated the Gupta owned The New Age (sister newspaper to ANN7) in attempts to capture the SABC's SABC News division and for money being funneled from the SABC to ANN7.

The SABC's former head of technology, Sipho Masinga, told parliament how, before ANN7 was launched as a MultiChoice channel, he was in a meeting with Nazeem Howa who had a 3-page document detailing how it wanted to take over, run and rebrand the SABC's news.

"I couldn't believe it," said Sipho Masinga. "The New Age wanted to take over and manage SABC News with the SABC that has to supply the staff. The New Age tried to take over SABC News and rebrand it".

"I knew if I opened the door (to the Guptas) that we were going to have problems." Sipho Masinga testified that Hlaudi Motsoeneng left the room just before The New Age document with the proposed take-over of SABC news was given to him.

ANN7 was later launched as Infinity Media's own TV news channel that belongs to Oakbay Investments, the same as The New Age.

Later during the day, the freelance SABC contributing editor Vuyo Mvoko – who was effectively fired as one of the so-called "#SABC8" earlier this year for speaking out against Hlaudi Motsoeneng’s TV news censorship decree – also slammed ANN7.

Vuyo Mvoko testified that money that should be coming to the SABC is being funneled to rival broadcaster ANN7 through the controversial The New Age Breakfast Briefings broadcast on SABC2's Morning Live.

"What SABC executives haven't informed you about is they have allowed SABC money to be used to build a rival channel – ANN7."

"Yet, the money the owners of TNA make, none of it – not a cent – goes to the SABC. From the millions they make through sponsorship, to the tables they sell at those breakfasts – they do not take any of that to the SABC except, perhaps, to the people who make things happen for them."

Vuyo Mvoko said Morning Live resources – SABC resources and budget – are diverted to pay for the production costs of the breakfast briefing broadcasts, while The New Age gets the money and dividends from the events.

Vuyo Mvoko said the SABC's TV news bulletins and current affairs programmes "are bleeding ARs (audience ratings)" because of the reputation and credibility damage the SABC has inflicted on its brand.

Vuyo Mvoko said The New Age actually wanted to do more than just the breakfast briefings and proposed "provincial The New Age breakfast briefing broadcast weeks" that would financially cripple the SABC even more.

"Someone is being enriched further at the expense of the public broadcaster," said Vuyo Mvoko. "Corruption is taking place; the public broadcaster is being destroyed from within."